herb powiatu POWIAT
DZIERŻONIOWSKI

Nowoczesne pracownie w liceum

Dodano: Aktualizacja: Tekst:

W Liceum Ogólnokształcącym w Bielawie powstały nowoczesne pracownie matematyczna i przyrodnicza, które pozwolą na zdobywanie wiedzy metodami innowacyjnymi i aktywnymi. Remont i wyposażenie pomieszczeń w 85 procentach zostały sfinansowane środkami z Unii Europejskiej.

Liceum Ogólnokształcące w Bielawie to jedna z trzech szkół, która jest objęta projektem pn. „Inwestycje w edukację ponadgimnazjalną poprzez rozwój infrastruktury szkół ogólnokształcących z terenu Powiatu Dzierżoniowskiego”.
Projekt o wartości blisko milion złotych jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Środki na jego realizację pozyskało Stowarzyszenie Ziemia Dzierżoniowska w partnerstwie z Powiatem Dzierżoniowskim.

W LO w Bielawie pracownia matematyczna zyskała nowoczesny sprzęt dydaktyczny, natomiast stworzenie bogato wyposażonej pracowni przyrodniczej poprzedził gruntowny remont polegający na utworzeniu kompleksu składającego się z laboratorium, sali wykładowej i zaplecza. Koszt inwestycji wyniósł ponad 280 tys. zł.

Pracownia matematyczna
– Najcenniejszym nabytkiem pracowni matematycznej LO w Bielawie jest interaktywny monitor dotykowy o wysokiej rozdzielczości. Pozwala on nie tylko na profesjonalne prezentacje lub projekcje o wysokiej jakości obrazu, ale przede wszystkim na tworzenie konstrukcji i przekształceń geometrycznych, wykresów funkcji, rysunków brył, itp. Jest zatem nowoczesną pomocą dydaktyczną, która ułatwi uczniom zdobywanie najtrudniejszych umiejętności i rozumienie pojęć matematycznych – mówi Andrzej Ziemieńczuk, nauczyciel matematyki w LO w Bielawie.

– Ponadto pracownia wzbogaciła się o wizualizer, dzięki któremu możliwa jest natychmiastowa prezentacja prac uczniów całej klasie, prezentacja materiałów przygotowanych przez nauczyciela w formie papierowej czy prezentacja matematycznych doświadczeń, np. z prawdopodobieństwa. Wizualizer nie wymaga kopiowania materiałów, skanowania, wyszukiwania obrazków itd. Pożądane treści niezwłocznie wyświetlane są na dużej powierzchni, a praca uczniów umożliwiała natychmiastowe uzyskanie informacji zwrotnej – dodaje Andrzej Ziemieńczuk.

Trzecią pomocą dydaktyczną są zestawy przejrzystych modeli brył obrotowych i wielościanów, które można napełniać wodą. Jest to niezastąpiona pomoc dydaktyczna w kształtowaniu wyobraźni przestrzennej uczniów oraz poznawaniu związków miarowych figur przestrzennych. To najlepsze narzędzie pozwalające uczniom empirycznie kreować przekroje brył.

Pracownia przyrodnicza
W nowo utworzonej pracowni przyrodniczej będą nauczane trzy przedmioty: biologia, chemia i fizyka. Dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych kompleks obejmuje laboratorium, salę wykładową oraz zaplecze do przechowywania pomocy naukowych.

– Otrzymaliśmy profesjonalnie laboratorium przygotowane dla 24 uczniów pracujących na 12 stanowiskach. Pracownia została wyposażona w sprzęt i szkło laboratoryjne do przeprowadzania doświadczeń chemicznych, dzięki czemu grupy rozszerzające przedmioty przyrodnicze będą mogły w profesjonalny sposób poznawać fascynujący świat chemii. Zakupione pomoce dydaktyczne, m.in. modele atomu i sieci krystalicznych, pomogą poznać
i zrozumień świat, którego nie zobaczymy ,,gołym okiem’’- mówi Teresa Wojtas, nauczycielka chemii.

– Nowoczesna pracownia umożliwia pogłębienie wiedzy biologicznej oraz zapewnia stosowanie nowoczesnych metod badawczych i prowadzenie eksperymentów naukowych
z dziedzin nauk przyrodniczych w ramach podstawy programowej z biologii oraz znacznie wykraczającej poza program nauczania. Umożliwia uczniom projektowanie i przeprowadzanie własnych doświadczeń. Wysokiej klasy mikroskopy stwarzają niepowtarzalną możliwość wniknięcia w świat mikroorganizmów, komórek i tkanek – mówi Jolanta Kupis, nauczycielka biologii w bielawskim liceum. Przenośne mikroskopy inspekcyjne będą wykorzystywane przez młodzież bielawskiego liceum podczas zajęć terenowych.

– Nowa pracownia została wyposażona w bardzo nowoczesne mierniki cyfrowe służące do precyzyjnych pomiarów wielkości elektrycznych, co umożliwi dokładne badanie zależności między natężeniem prądu, napięciem elektrycznym, oporem i mocą urządzeń elektrotechnicznych, w tym sprawdzać stosowalność prawa Ohma i praw Kirchhoffa – mówi Adam Domagała, nauczyciel fizyki w ZSO w Bielawie.

Ponadto pracownia fizyczna pozyskała przenośne minilaboratoria, które pozwalają w szkole i poza nią (np. podczas wycieczki edukacyjnej) badać natężenie oświetlenia, poziom natężenia dźwięku, wilgotność powietrza oraz temperaturę otoczenia i wewnątrz niektórych ciał. Zatem uczniowie ZSO w Bielawie mogą obecnie na miejscu badać dokładnie zależności elektrotechniczne oraz mierzyć w szkole lub w terenie najważniejsze parametry środowiskowe, co pozwoli im lepiej przygotować się do studiów na uczelniach technicznych, w tym na politechnice.

W sumie bielawskie pracownie zostały wyposażone m.in. w: 25 profesjonalnych mikroskopów, interaktywny monitor, a także drukarkę 3D, wizualizery, dygestorium, wskaźnik laserowy oraz cyfrowe systemy pomiarowe.

Nowoczesny sprzęt dydaktyczny pozwoli oprzeć proces nauczania na metodach badawczych, co sprzyja podnoszeniu atrakcyjności zajęć, zwiększaniu zainteresowań uczniów oraz podwyższaniu wyników nauczania.

Projekt zakłada udostępnianie zakupionej infrastruktury innym placówkom, które takiego wyposażenia nie posiadają. Będą to szkoły ponadgimnazjalne oraz bielawskie gimnazja.